fredag 9 augusti 2013

DIY - Tine K "look alike" lampskärm



Jag har ju redan gjort dessa lampskärmar innan. Men de va inte så vackra längre, utan nu blev de nya. Och bättre! Smidigare att göra också, så här kommer en DIY till er..


Min stora DIY - Tine K "look alike" lampskärm.
(Har även tre små i fönstren)





...


DIY - Tine K "look alike" lampskärm:




  • Välj ut ett tyg i valfri färg, jag har valt gamla fina lakan bara. Kan det blir billigare?
  • Mät höjden på lampskärmen och lägg till några centimeter.
  • Klipp ut (jag river) långa bitar som har samma mått i bredd som lampskärmen i höjd. Hur lång bit väljer ni själva efter hur skrynkligt nu vill att det ska kunna bli. Till min stora så använde jag hela längden på ett lakan, alltså ca. 220 cm. 
  • Sy en fåll på varje långsida av tyget. Ungefär en centimeter bred.
  • Sätt en säkerhetsnål i ett resårband och trä ett band i varje fåll.
  • Sätt tyget runt lampskärmen och knyt ihop resår banden i sig själva så de håller sig kvar över kanterna. 
  • Skrynkla och dölj "skarven" så det bli som du vill ha det.
  • Done!


...

Varför göra egna istället för att köpa? Jo för de äkta kostar ett par tusen - multum alltså! 
Att gör själv är inte alls svårt och väldigt billigt ;)

Lycka till!
KRAMAR

6 kommentarer:

  1. Jättefint!!
    Passar så bra hos er oxå!;)
    Kommer ju ha en liten bebis vid tiden för julpyssel.. Men Lite höstpyssel kanske?!:)

    Lite dörrdekorationer kanske?
    Kram Suzi
    www.suziettan.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Snyggt!! Vad duktig du där! Jag har velat ha Tine K lampa länge men de passar inte min plånbok tyvärr...
    Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Snyggt och tack för beskrivning!
    kram viktoria

    SvaraRadera
  4. Superfint, duktiga du!
    Visst är de härligt med enkla pysselsaker som blir så förbaskat fint, love it =)

    Ha en riktigt go fredagskväll snygging,
    Kram Catta

    SvaraRadera
  5. Hej hallå....
    Så fint det blev :-) jag tror jag sliter loss mina "trasor" och syr ihop istället!
    Hittade en snygg lampfot på Åhléns idag, jag köpte den inte, svart var den! Jag stod där och velade, ibland kan jag panik köpa eller vara för spontan när jag har bestämt mig att köpa något nytt så blir det bara pannkaka av allt i alla fall... Kikar vidare lite, slutar väl där man började hehe...
    Ååå TMNT är så bra... Härliga minnen absolut!
    På måndag börjar jobb och allvar, jag börjar på onsdag iofs.. Men nu drar det ihop sig t inskolningen! Fy rackarns vad tiden har gått fort!!! Galet!!
    Hoppas på en filmkväll här idag men H har gått några hus bort för att kolla på grannens stenläggning, serveras säkert något gott i glasen... För än är han inte hemma!
    Vad gör ni???

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Precis så har jag gjort mina. Älskar dom! Och till priset av någon hundring st! 👍

    Kram Åse

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det värmer! Och då hittar jag lättare tillbaka till dig ;)