onsdag 21 november 2012

Saffransbullar med vanilj



Igår hade vi bakdag här hemma!
Tur vi hade det igår, för idag är stackars lille Vide förkyld :(

Det kändes som att vi bakade HELA dagen, men ändå hann vi bara med saffransbullar och bountybollar.. men visst, vi hann ju äta en hel del av det också ;)

Idag fick gossarna ta med sig lite till dagisfröknarna, hoppas dom gillade det :)


Saffransbullar med vanilj

Brödkorg - Noble House


Serverade i min nya brödkorg, visst är den julig? 
Åh i nästa inlägg kommer DU ha chansen att tävla om en likadan ;) 
MISSA INTE!!


...


Både på instagram och facebook har ni bett om recept så här kommer det ett på saffransbullarna med vanilj. 
Det går inte misslyckas med detta recept!


Saffransbullar med vanilj:150 gram smör
8 dl mjölk
2 pkt saffran
2 pkt jäst
2 dl strösocker
2 tsk salt
ca. 22 dl vetemjöl


(Smör, vaniljsocker & strösocker
Pärlsocker/strössel)
Smält smöret.
Häll i mjölken och saffran.
Låt det bli fingervarmt..

Smula jästen i en bunke.
Rör i lite av degspadet först, sen resten. 
Häll även i socker, salt och mjöl.

Degen ska vara kletig, men "släppa från bunken"..

Låt jäsa i 40 min.

Dela degen i fyra bitar.
Kavla ut och bred på smör blandat med vaniljsocker och strö på strösocker. 
Rulla ihop och skiva i centermeter tjocka skivor. 
Lägg bullarna i formar och låt jäsa ytterligare 30 min.
Pensla och "sockra" dom.

Grädda i 225 grader i ca. 12 minuter.



...

Receptet på bountybollarna kommer en annan dag, håll till godo!
Och ni som undrade över vasen i förra inlägget så är den fyndad på en facebook loppis - måste älska facebook loppisar ;)

KRAMAR!


1 kommentar:

  1. Åh, så fina bilder du delar med dig av :). Bullarna ser fantastiskt goda ut, och tack för receptet, det ska provas!!

    Jag ska försöka visa upp lite kort i bloggen sen, jag lovar *S*.

    Kram Ulrica

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det värmer! Och då hittar jag lättare tillbaka till dig ;)